EU flag Erasmus vect POS

A négy országot érintő nemzetközi projekt keretében jó gyakorlatok születnek az idősek digitális kompetencia-fejlesztése témában

A tatai Magyary Zoltán Népfőiskolai Társaság szerteágazó közművelődési, kulturális, értékfeltáró és közösségépítő tevékenységrendszere mellett koordinátora egy Erasmus+ nemzetközi projektnek, melynek címe: Innovatív jó gyakorlatok cseréje a szépkorúak digitális készségeinek fejlesztéséhez. (Erasmus+ KA2 Stratégiai partnerségek – 2020-1-HU01-KA204-078753)

A négy országot érintő projekt jó gyakorlatok gyűjteményét hozza létre az idősek digitális kompetencia-fejlesztése tárgyában – mely innovatív módszerrel párosul a gyakorlati ismeretek elsajátítása fázisában: a felnőttoktató átadja az általános számítástechnikai ismereteket, a fiatalok pedig szó szerint leülnek az idősek mellé, és közvetlen segítséget nyújtanak a frissen megtanult ismeretek alkalmazásában. Mindenki egyformán kap segítséget, saját képességeire szabva.

Hol lehet ilyen segítőkész fiatalokra lelni? Mi hozhatja közelebb az időben két oly távoli generáció tagjait? Nem egyszerű kérdések ezek. Az a fiatal, aki egyébként is elkötelezett önkéntesként segít, támogat, másokért dolgozik szabadidejében, csak egy lépésre van egy hasonló új feladatától, könnyebben megnyerhető a nemes ügynek. S ha élményszerűvé tesszük az együtt, a két generáció által eltöltött közös órákat, mélyül az emberi kapcsolat – de egyúttal szűkül a szakadék is köztük. Létrejön egy egyre szorosabbá váló kötelék: a fiatalok ráéreznek a segítségnyújtás új ízére, értelemmel látják feltöltődni a támogató odafordulást, ott, helyben tapasztalják munkájuk eredményét. Leül egymás mellé két távoli generáció, szót értve egymással, figyelemmel tekintve a másik embertárs igényeire, kérésére, érzéseire.

Cél tehát a fiatalok motivációjának megismerése, feltérképezése. Ehhez kérdéseket állítottak össze, melyekre az „igen” válaszok száma ad tájékoztató információt a motiváció mértékéről.

Érdekes és izgalmas a közös nevező megléte a négy partner között: erdélyi és szerbiai partnereik otthonosan mozognak a digitális fejlesztés területén. A felvidéki szervezet viszont a fiatalok megszólításának lehetőségeit és motivációs tényezőit térképezi föl a projektben: azon ifjú generációéit, melynek tagjai aztán segíthetik az informatikai jártasságot megszerezni kívánó időseket a gyakorlati fogások elsajátításában, begyakorlásában.

Martosi partnerüknél korábban megtartott találkozó eredménye az a motivációs kérdőív, melyet most közre is adnak, s ajánlanak további használatra.

A projektben részt vevő országok és intézmények: Magyarország – Magyary Zoltán Népfőiskolai Társaság, Románia – Humán Reform Egyesület, Szerbia – CNESA OMI, Szlovákia – Marthos o.z.)

A nemzetközi jó gyakorlatokat gyűjtő projekt megvalósítása során elkészült, mellékelt két kérdőív (elégedettségi és motivációs) szabadon felhasználható.

https://erasmusplusz.hu/erasmus_hirek/innovativ-jo-gyakorlatok-csereje-a-szepkoruak-digitalis-keszsegeinek-fejlesztesehez

Előző cikkMegjelentek a felsőoktatási pótfelvételi ponthatárai
Következő cikkÚJ PARKOLÓ ÉPÜLT A BACSÓ LAKÓTELEPEN, TATÁN