m1

A Kárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat 2021-ben jött létre 15 alapító szervezet, köztük a Magyary Zoltán Népfőiskolai Társaság csatlakozásával. A határainkon is átnyúló szövetség most már 18 taggal munkálkodik közösen azon, hogy a rendelkezésre álló szürkeállomány, eszközök és anyagi lehetőségek a szellemi értékeink megóvásának, terjesztésének szolgálatába álljon.

Izgalmas belső, közösségi mozgalom indult a hálózat berkein belül: egy-egy tematikus műhelynapon a meghívott népfőiskolák közös gondolkodásra, eszmecserére gyűlnek össze egy tagintézményünk székhelyén. Október 11-én a dunántúli népfőiskolák közül az agyagosszergényi, a kiscsőszi, a mezőörsi, a kápolnásnyéki és a tatai érkezett Vasvárra az ottani nagytérségi népfőiskola meghívására.

A házigazda Vasvár Népfőiskola nevében Kovács István elnök köszöntötte a műhelymunkára érkezőket. Őt követően Kárpáti Árpád megbízott hálózati igazgató a „Hálózati együttműködés és kommunikáció perspektívái a Kárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat működésében” címmel foglalta össze a hálózati munka szempontjait, nehézségeit, a tartós és hosszútávú együttműködés alapjait. Szerinte a hálózatfejlesztés szükségessége abban áll, hogy a különböző háttérrel, adottságokkal, erőforrásokkal rendelkező tagság ugyanazon irányba álljon és haladjon tovább, hatékonyan, s a tudásmegosztást biztosítva. Most már elmondható, hogy intézményesült a hálózat, de ez az együttműködési forma folyamatos mozgásban van. Éppen ezért is fontosak a bizalomépítést is segítő műhelynapok.

m2

Kovács István elnök, szakmai vezető prezentációja következett, mely a Vasvár Népfőiskola történetét, szakmai munkáját és működését mutatta be. Képeket és élményeket is hallhattunk az ismeretterjesztő programoktól a közösségszervezésen, a természeti értékeken, az online oktatási központon át a tehetségprogramig, a múzeumi virtuális sétáig.

m3

Varga Eszter programszervező a „Folyamatok automatizálásának gyakorlata a program- és szolgáltatás-szervezésben” címmel ismertetett meg bennünket a célcsoportok elérését, a marketinget és a kommunikációt, a programszervezést nagyban segítő online felületekkel. Mindannyiunk érdeklődését felkeltette a lehetőség iránt, és azzal a határozott szándékkal hallgattuk Esztert, hogy a saját szervezeti kommunikációnkat is igyekszünk ezen a módon megújítani, digitalizálni. Megállapíthatjuk, hogy az átadott tudás magjai így igazán termékeny talajra hullottak.

m4

A fiatalok megszólításának lehetőségeiről szólt felvezetőjében Zágorhidi Czigány Sebestyén, a helyi népfőiskola ifjúsági koordinátora. Több olyan módszert javasolt, amellyel aktív résztvevőkké tehető ez az – egyébként igen-igen nehezen elérhető – célcsoport. Ilyen opciók például a közösségi estek, nyári táborok, médiaklub szervezése, de érdemes a szakmai gyakorlatához helyet kereső fiatalokat is megtalálni, odavonzani magunkhoz.

m5

Nincs műhely anélkül, hogy meg ne osszák a résztvevők egymás jó gyakorlatait, bevált módszereit egy adott témakörön belül. Most a fiatalok megtalálását, elköteleződésük kialakítását jártuk körül a gondolatindítót követően. A résztvevők asztalok köré rendeződtek, és megbeszélték ki-ki bevált jó gyakorlatát. A diskurzus eredményét egy-egy szóvivő aztán közkinccsé tette, hogy mindannyian hazavihessük magunkkal a megosztott módszereket. Hallottunk önkéntesség segítéséről, a helyi diákönkormányzattal való együttműködésről, a kitörni vágyó fiatalok támogatásáról, középiskolákkal való szoros kapcsolatokról, családi programok szervezéséről stb. Sok-sok lehetőség, megannyi külön módszertannal, kommunikációs kihívással. Hazavittük az értékes gondolatokat, és lehetőségként építjük be az ifjúság megszólításának folyamatába.

m6

Szöveg és fotó: Dr. Nagyháziné Szabó Bernadette

Magyary Zoltán Népfőiskolai Társaság

Előző cikkKárpát-medencei Népfőiskolai Hálózat, szakmai nap
Következő cikkOrszágos felmérés